Glas zonder glans, H.E. Henkes |
Delft is rijk aan historie; een oude stad met een roemrucht verleden. Deze
rijkdom aan geschiedenis spreekt dan ook uit een grote collectie prachtige
archeologische vondsten die in de stad zijn gedaan. Een verzameling die het
karakteristieke verleden van Delft verbeeldt. Traditioneel worden deze
archeologische vondsten, zoals dagelijks gebruiksgoed van keramiek, glas en
metaal in musea uitgestald achter glas. We mogen er naar kijken, ze bewonderen,
maar niet aanraken. Laat staan gebruiken! Ik wil de schoonheid van deze
vondsten, van dit oude gebruiksgoed niet alleen tonen, maar ook opnieuw laten
beleven.
Ik denkt dat deze oude stoffige voorwerpen nog steeds betekenis hebben in
deze tijd. Dat de kwaliteit in vorm en schoonheid van deze objecten nog steeds
‘werkt’. Met dit project wil ze mensen op een andere manier laten kijken naar
ons cultureel erfgoed. Niet door van een afstand naar deze oude objecten te
kijken, maar gebruiksgoed ook echt te gebruiken. Daartoe heeft ze een serie
porseleinen bekers gemaakt gebaseerd op opgegraven gebruiks glaswerk. Dit 17e
eeuwse glaswerk heeft een verfijning en rijkdom aan vorm die kenmerkend is voor
de pre-industriƫle glazen beker. Dit glaswerk is ook terug te vinden op menig
stilleven dat in die tijd geschilderd werd. Door dit gebruiksgoed als
uitgangspunt te nemen voor nieuw design wil ze ons erfgoed opnieuw in ‘gebruik’
nemen.
Daarnaast bestaat er een lange traditie van het vervaardigen van kostbare
pronkobjecten in een ‘goedkoper’ materiaal. Hierdoor werden door de eeuwen heen
exclusieve objecten voor een groter publiek toegankelijk. Zo werden in de 17e
eeuw zilveren kandelaars in keramiek uitgevoerd en glaswerk en kristal in tin
en aardewerk.
‘beker met glasdraadversiering’, vindplaats Delft, 17e eeuw, collectie Boijmans Van beuningen |
‘beker op braamknoppen’, vindplaats Delft, 17e eeuw, collectie Boijmans Van Beuningen |
smartreplicas.blogspot.com
BeantwoordenVerwijderen