dinsdag 15 mei 2012

wat vooraf ging: Loosdrechts porselein tot leven wekken, een experiment(2)

In dit project wil ik onderzoeken of ik beide technieken kan combineren (3D prototyping en Augmented Reality). Door niet alleen historische gebruiksgoed te reproduceren, maar door daar ook doormiddel van QR codes en/of AR markers informatie, verhalen en context digitaal aan toe te voegen. Hiervoor zou ik historisch porseleinen serviesstukken als uitgangspunt willen nemen. De traditionele techniek van het gieten van porselein wil ik toepassen om de codes en/of markers tot onderdeel van het gebruiksgoed te maken. Zo wil ik de (historische) ‘lowtech’ technieken combineren met digitale ‘hightech’ technieken. Het doel is om museaal gebruiksgoed weer te kunnen gebruiken en om de gebruikers op een nieuwe manier in contact te brengen met de verhalen achter deze voorwerpen.

van het onderzoeksproces (Porcelain based Augmented reality) hebben studenten Industrial Deisgn en Architecture van de TU Delft een blog bijgehouden: http://porcelain2011.weblog.tudelft.nl/

Markers in porselein: QR-codes en AR markers

gietporselein mal met Qr-code (verwijst naar de Alma site van Museum Boijmans)

3D prints van AR-marker in kunststof en gips
Qr-code en AR-marker in porselein



Geen opmerkingen:

Een reactie posten